Klupska večer s koordinatoricom intimnosti Martinom Čurdovom

Martina Čurdova, češka kazališna redateljica koja radi u filmskoj i TV industriji kao koordinatorica intimnosti i trenerica glume, gostovala je 4. veljače na Klupskoj večeri DHFA. Martina se u ovome poslu našla slučajno, uslijed novonastalih okolnosti tijekom pandemije Covid-19 te postala prva koordinatorica intimnosti u svojoj zemlji. Prvo iskustvo stekla je na češkoj seriji “Sex O’Clock”, a nedavno je surađivala i sa slovačkim redateljem Markom Škopom na njegovom novom filmu “…Anna…” Specifičan pristup koordinaciji intime utemeljila je na svome iskustva rada s tijelom i emocijama, opsežnom istraživanju i edukaciji. Posjeduje certifikat Intimacy Professionals Association (IPA).

“Već na prvom projektu shvatila sam da koordinacija intimnosti ne pomaže samo glumcima već i redateljima. Uoči snimanja serije ‘Sex O’Clock’ organizirali smo radionicu u trajanju od nekoliko dana, na kojoj su sudjelovali glumci, redatelji, producent i ja. Radili smo na razvijanju glumačkih vještina, likova, izražavanju emocija i na emocionalnoj intimnosti. Jako je važno da se glumci povežu na emotivnoj osnovi i steknu povjerenje jedni prema drugima. Razgovarali smo o međusobnim strahovima, ne samo u vezi predstojećeg snimanja, već i općenito u životu, što nam je važno… Pokazali smo ranjivost koja nas je povezala. Teško je biti redatelj, u tome si najčešće sam, govoriš drugima što da rade, odgovoran si za toliko stvari, i moraš ostati pribran. Najčešće ne stižeš pokazati emocije, ranjivost, empatiju, naprosto nemaš kapacitet još i za to”, rekla je Martina.

Martinin posao objedinjuje mnoga područja – koreografiju pokreta, glumu, jasnu komunikaciju, medijaciju konflikata, poznavanje funkcioniranja industrije i njenih standarda, kao i etičkih protokola koje diktiraju televizijski emiteri i kino prikazivači: “Intimnost je fragilna, ne samo za glumce već i za ostatak ekipe koja sudjeluje u snimanju takvih scena. Dobar koordinator intimnosti mora biti empatičan, suosjećajan, dobro podnositi pritisak i stres koji najčešće obilježavaju snimanja. Materijal kojim se bavimo nerijetko je psihički izazovan, morate dobro poznavati sebe i svoje okidače, posjedovati alate pomoću kojih ćete kontrolirati svoje emocije, biti u potpunosti na raspolaganju glumcima”.

Osim što pomaže glumcima kod izvedbe intimnih scena, koordinator intimnosti ujedno pridonosi njihovoj autentičnosti, pomaže kako bi bile uvjerljivije. Kad se intimna scena analizira, razjasni i uvježba, glumci se mogu opustiti, fokusirati na emocije i povezanost s partnerom, a ne na strah od toga što će još morati skinuti. Kada je tijelo pod stresom, javlja se napetost koja odmaže kvaliteti scene, naglasila je Martina, dodavši da neki glumci zbog straha za karijeru ili ponosa ne priznaju strah od intimne scene, pri čemu je njen posao detektirati takvu situaciju te djelovati. Također je naglasila da glumac ima pravo predomisliti se tijekom snimanja intimne scene, iako je na nju načelno pristao, što većina ne zna.

Martina je studirala na kazališnim akademijama u Pragu, Barceloni i Rio de Janeiru, te radila sa zajednicama diljem svijeta kao kazališna redateljica, kreirajući dokumentarno kazalište kroz razne oblike društvenog i community kazališta. Posljednje četiri godine većinom radi u filmskoj i TV industriji kao certificirana koordinatorica intimnosti, promovirajući više jasnoće, pristanka i ugode na setovima. Isto tako radi kao trenerica za mlade glumce i glumce s invaliditetom te mentorira radionice glume, pokreta i mindfulnessa.

Većinom potaknuta #MeToo pokretom protiv seksualnog zlostavljanja, koordinacija intimnosti još uvijek je relativno nova profesija. Pojavila se 2018. godine u SAD-u te je u međuvremenu na zapadnjačkim setovima postala standard. No u Češkoj, kao i u Hrvatskoj, još uvijek je u povojima. Ovim se poslom u obje države zasad bave dvije osobe (u Hrvatskoj su to Ana Matušić i Alex Madsen koja je bila koordinatorica intimnih scena u seriji “Sram”). Prema Martini, situacija je dijelom takva zbog ograničenih budžeta, a dijelom zato što smo naučeni da se za umjetnost moramo bezrezervno žrtvovati. Međutim, vremena se mijenjaju, a intimna koordinacija postaje dijelom dubokih društvenih promjena koje su ovom prilikom pozdravili i hrvatski filmaši.